Szent Ágoston élete
Szent Ágoston püspök
*Tagaste, 354. november 13. +Hippo, 430. augusztus 28.
Aurelius Augustinus 354. november 13-án született Észak-Afrikában, egy numídiai kisvárosban, Tagastéban (a mai Algéria keleti részén). Valószínûnek látszik, hogy a kisbirtokos család római eredetû volt, sorsuk azonban egyre rosszabbra fordult, mert a birodalom egyre súlyosabb terheket rótt rájuk is az adókkal. Ágoston ezért a tanulmányait csak egy jótevõ támogatásával fejezhette be, ami önérzetében nagyon sértette.
Atyja, Patricius nem volt keresztény, egész haláláig katechumen maradt, s csak közvetlenül a halála elõtt keresztelkedett meg, ami akkoriban nem volt ritkaság. Indulatos, féktelen természetével nagyon sok bánatot okozott a feleségének, Mónikának, aki talpig keresztény asszony volt.
Ágoston szellemének elevensége nagyon korán megmutatkozott. Rendkívül temperamentumos természetet örökölt, nagy volt a fogékonysága is, s ennél csak fegyelmezetlensége volt nagyobb. Diákkorában túlságosan tudatában volt annak, hogy neki a tanulás nem okoz nehézséget. Az elsõ éveket Tagastéban töltötte, késõbb Madaurában egy grammatikus iskoláját látogatta, hogy majdan rétor lehessen belõle. Homérosz és a görög szerzõk általában nem hagytak benne mély nyomokat, Vergilius azonban elindította képzeletének szárnyalását. Úgy együtt érzett a hõseivel, hogy Dido királynõ szomorú sorsát megsiratta.Amikor tizenhat éves lett, elfogyott a pénz, és haza kellett térnie Tagastéba. A tétlenség, amelybe kényszerült, nem volt rá jó hatással: rossz baráti körbe került. 371-ben folytathatta tanulmányait: Karthagóba ment, ahol retorikai és jogi elõadásokat hallgatott. Itt ismerkedett meg egy számunkra ismeretlen nõvel, akivel életközösséget kezdett, és született egy fiuk, akit Deodatusnak neveztek el. Az asszony miatt Ágoston sokáig Karthagóban maradt. A tanulásban elért sikerei felfuvalkodottá tették, anyja vallásosságát “dajkamesének” tartotta. De a hitetlenségben soha nem talált nyugalmat: a szíve mélyén állandóan valami alapvetõ nyugtalanság élt, ez hajszolta, anélkül, hogy észrevette volna benne Isten kezének mûködését. Miközben Cicerót olvasta, felébredt benne a bölcsesség szeretete. Majd kezébe került a Szentírás, de ezt is, mint a többi egyházi szerzõt, köztük Jeromost, bárdolatlan nyelvezete miatt félretette.Nem sokkal ezután a manicheus tanítás hálójába került. A manicheusok a világban tapasztalható sok rosszat azzal magyarázták, hogy két alapvetõ elve van mindennek: egy jó és egy rossz, és ez a két elv magyarázza az egész világot. Ez a Közép-Ázsiából származó, vallásos színezetû filozófia kétszáz évvel korábban szivárgott be a Földközi- tenger medencéjébe, és súlyos összecsapások történtek képviselõi és a kereszténység között. Ágoston eleinte lelkesedett a manicheizmusért, aztán egyre inkább szabadulni próbált belõle, mert hamarosan észrevette a manicheus elméletek mágikus homályosságát és erkölcsi romlottságát. Nyugtalan szelleme sokkal igényesebb volt és az emberi létre vonatkozó kérdései sokkal inkább a lényegre irányultak, semhogy egy ilyen mitikus elgondolásban hosszasan megnyugvást lelt volna. Közben tanár lett Tagastéban, ahol tizenhárom éven át tanított. Karrierje gyorsan ívelt fölfelé: a kis provinciabeli városból elõbb Karthagóba, majd Rómába, végül 384-ben a birodalom akkori fõvárosába, Milánóba került. Tanítványai csodálták, õ pedig értett hozzá, hogyan bilincselheti magához a hallgatóságot. Ez természetesen nem zárta ki, hogy olykor ki ne fütyüljék a diákjai. Ágostonban semmi nem hiányzott abból a kelléktárból, ami az ifjúság vonzásához szükséges: koraérett, képzett, mesteri szónok volt, és nagyon éles elmével volt megáldva. Tanári sikerei feledtették korábbi szegénységét, sõt, egyre büszkébb lett önmagára. Rómában már azért kilincselt, hogy valahol kormányzói hivatalt kapjon. De mindezek ellenére sem nyugalmat, sem megelégedettséget nem érzett, csak hányódott titokzatos vágyai és várakozásai, a test és a lélek között. “Két ember van bennem…”
Milánó lett Istenhez vezetõ útjának döntõ állomása. Mónika utánajött és rávette, hogy szakítsa meg kapcsolatát Deodatus anyjával. Vajon Ágoston valóban szerette ezt az asszonyt? Vallomásaiban sehol nem ejt róla egy gyengéd szót – ámbár ez még nem bizonyít semmit. Úgy tûnik azonban, hogy a férfi és a nõ kapcsolatában csak a testi oldalt látta, s ez mindvégig képtelenné tette arra, hogy a házasság teológiájával részletesen foglalkozzék, és megadja az igaz szerelemnek azt az értékelést, amelyet megérdemel. A szerelemrõl csak saját ifjúkorának tapasztalatai alapján tudott szólni.Akkoriban Ambrus püspök Milánóban naponta prédikált. Ez a római arisztokrata, aki a kicsinyek és szegények pásztora lett, magával ragadó szónoki képességét és kiemelkedõ mûveltségét püspökként is megõrizte, és ezzel nagy hatással volt Ágostonra. A rétor-tanár Ágostont elõször a püspök nyelvezete ragadta meg, emiatt kezdte rendszeresen hallgatni. Micsoda szónok! Ám a szónok szavai által az evangélium szólt, és behatolt az ifjú afrikai szívébe. Lelki-szellemi fejlõdésére végül Plotinosz olvasása volt még nagy hatással, de egyelõre a siker, a pénz és a házasság még mindig erõsebben vonzotta. Közben egyre szaporodtak a jelzések, amelyek Isten felé terelték lépéseit. Mélyen megrendítette Remete Szent Antal élete, amelyet Szent Atanáztól olvasott, és meglátta benne a szerzetesség ideálját. Egyre inkább érlelõdött benne a megtérés gondolata, de az utolsó lépést Istennek kellett megtennie. Ágoston ezt soha nem felejtette el, akkor sem, amikor késõbb püspökként a pelagiánusokkal vitatkozott.A Vallomásokban így olvashatjuk a jelenetet: Kereste a magányt, ezért egyik milánói barátjának kertjébe húzódott vissza. Sírt, mert a szívét egymással ellentétes erõk feszítették, és imádkozott, sõt kiáltozott kilátástalanságában: “Meddig még, Uram?” A zsoltáros szavában újra meg újra magára ismert. És akkor váratlanul meghallott egy vékony gyermekhangot, amely ezt ismételgette: “Tolle-lege, tolle- lege”, azaz “Fogjad-olvasd, fogjad-olvasd”. Kezébe vette az elõtte fekvõ Szentírást és ennél a helynél ütötte fel: “Vessetek véget a kicsapongásnak és a tobzódásnak, a civakodásnak és a versengésnek. Öltsétek magatokra Urunkat, Jézus Krisztust, és ne dédelgessétek a testeteket, nehogy bûnös kívánságokra gerjedjen” (Róm 13,13). Ez Isten válasza volt a kiáltozásokra és békét, megnyugvást adott Ágoston szívének: “Úgy áradt szívembe a szó, mint az erõs fény, amely elûzött minden bizonytalankodást és sötétséget.” Az út, amely harminckét évig tartott, elvezette az Úrhoz. Hosszúnak tûnt, de a felfedezést, Krisztus megtalálását úgy õrizte a szívében ezek után mint a hála kiapadhatatlan forrását. Ez vallomásainak alaptémája: “Oly késõn szerettelek meg Téged, te mindig új és régi Szépség, késõn szerettelek meg. De hogyan történhetett ez: Te bennem voltál, és én kívül voltam saját magamon. Hívtál engem, és a kiáltásod legyõzte a süketségemet; felragyogtál, és fényességed elûzte vakságomat; illatod felhõje felgomolygott és belélegeztem, és most epedek utánad; megízleltelek, és most éhezem és szomjazom Rád; megérintettél, és fellángoltam a békességért, amely Tõled való.” Elõadásait ezután még néhány hétig folytatta, aztán lemondott tanári állásáról. Édesanyjával, a fiával és néhány barátjával együtt visszavonult Cassiacumba, amely Milánótól északra fekszik mintegy harminc kilométernyire. Egyik barátjának volt ott birtoka. 387. április 23-án, húsvét vigiliáján Ambrus püspök megkeresztelte.
Édesanyja, Mónika a hazafelé vivõ úton meghalt Ostiában. Maga Ágoston a következõ év õszén látta meg újra a szülõföldjét. Mindenét eladta és barátaival szerzetesi életet kezdett, éppen úgy, mint Nagy Szent Vazul. Életük elmélyült imádságból, aszkézisbõl, filozófiai és vallásos tárgyú beszélgetésekbõl állt. Ez a szakasz három évig tartott (388–391). Jelet várt Istentõl, hogy hogyan folytassa tovább az életét, s olyan jelet kapott, amit nem várt.
Egy napon Hippóban (a mai Bone) a templomban volt. A város öreg püspöke, Valerius éppen arról beszélt a híveknek, hogy válasszanak ki maguk közül egy férfit, aki papként a segítõtársa legyen, fõként a prédikálásban. A jelenlévõk észrevették Ágostont, s egyszer csak felhangzott és egyre erõsebben zengett a szó a hívek körében: “Ágoston legyen a pap!” A jelölt tiltakozott, mentegetõzött, sírt, de hiába, a szentelése eldöntött kérdés volt.
Ezzel az aszkézisnek egy olyan formája jelent meg az életében, amelyre a sokféle lehetõség között töprengve egyedül nem vágyott. Azt jelentette ugyanis a papsága, hogy fel kellett adnia kedvelt tanulmányait, a szemlélõdõ életet, el kellett búcsúznia a barátaitól – – mindezt egy nagyon fáradságos szolgálat kedvéért. De éppen ez a lemondás tette számára lehetõvé, hogy a testvérek szolgálatában mélyebben megértse Krisztus misztériumát, Krisztusét, aki ezzel a kicsi, lármás hippói emberekbõl álló egyházzal is egy testet alkot.
Új feladata arra ösztökélte, hogy szemlélõdését és tanulmányait a Szentírásra, a Hagyományra, teológiai és lelkipásztori kérdésekre irányítsa. Harmincöt éves volt ekkor.
Öt évvel késõbb meghalt Valerius püspök, és Ágoston követte õt a püspökségben. Hippó akkor Észak-Afrika második legjelentõsebb városa volt. Ágoston hatása pedig messze túlsugárzott a város határán: hamarosan õ lett az egész észak-afrikai püspökkollégium feje, sõt, az egész Egyház teológiai öntudata és lelkiismerete. De azért mindenekelõtt a hippói egyház szolgálatában élõ püspök volt. “Nem elnökölni, hanem szolgálni” – így határozta meg többször is a püspöki hivatalt. Papjaival, diákonusaival és klerikusaival szigorú szabályzat szerint, kolostori közösségben élt. A szerzetesi élet mindvégig a szeme elõtt lebegett, ez az életmód pedig bizonyos aszkézist, szegénységet és elzártságot követelt. Ezért mindazok, akik vele együtt éltek, vagyonukról lemondtak, és átadták a közösségnek.Napról napra végezte a liturgiát és szolgáltatta ki a szentségeket. Vasárnaponként és ünnepeken prédikált, gyakran naponta kétszer is. Közel ezer ilyen beszéde maradt ránk, és valamennyi arról tanúskodik, hogy Ágoston rendkívüli módon ismerte a Szentírást. Emellett a katechumenokat fel kellett készítenie a keresztségre, gondoskodnia kellett a hippói egyház javainak kormányzásáról, igazságot is kellett szolgáltatnia peres kérdésekben, foglalkoznia kellett a szegények és árvák gondjaival, és meg kellett szerveznie a városban a karitatív tevékenységet. Gyakran emlegette, hogy “összeroskad a püspökség gondjai alatt”.
A püspöki teendõk ellátása mellett nem hanyagolta el a teológiát sem. Mikor meghalt, 113 könyv és 218 levél maradt utána. Ezekben az írásokban követni lehet az egyetemes és az afrikai egyház összes korabeli vitáját. Különösen sok nyomot hagyott bennük a donatista szakadás és a pelagianizmus eretneksége. Az elõbbi az afrikai egyház egységét bontotta meg, az utóbbi a kegyelemtan területén hirdetett tévtanításokat. A teológiai mûvek írása közben is az a cél vezette Ágostont, hogy korának és a jövendõ Egyháznak szolgálatára legyen. Igaz, saját kora teológiai problémáit oldozgatta, de mindenütt olyan szellemi-lelki tapasztalatok mutatkoznak meg mûveiben, amelyek minden kor hívõihez szólnak.
426-ban Ágoston segédpüspököt vett maga mellé. A vandálok már három hónapja ostromolták Hippót, amikor meghalt 430. augusztus 28-án. A város eleste után holttestét elõször Szardínia szigetére vitték, majd Luitprand 722-ben átvitette Páviába.
Kevés olyan alakja van a keresztény ókornak, aki annyira ismerõs lehetne számunkra, mint a Vallomások szerzõje, Szent Ágoston. Ennek magyarázata az, hogy ritka a világirodalomban az olyan mû, amely annyira hûséges képet rajzol alkotójáról, mint a Vallomások.
Késõbbi aszketikus szigorát és jámborságának néhány kevésbé érthetõ megnyilvánulását az a hosszú út magyarázza, amellyel rátalált az Igazságra. Ifjúkorának szerelmi kapcsolata magyarázza szinte haragos indulatát, amellyel haláláig szembefordult az érzékiséggel és a testtel. Utolérhetetlen módon írta le Istenhez vezetõ útját. Vázolja Istennek azt a felfedezését, amely “abban a mélységben történik, amely mélyebb, mint minden bennem lévõ mélység, és magasabb, mint minden bennem lévõ magasság.” Misztikus tapasztalatait olyan formulába foglalta össze, amely késõbb Pascalnál visszhangzik: “Isten és a lélek! Más semmi? Igen, más semmi!”
Gondolkodásának és jámborságának végsõ gyökerei személyes tapasztalatába mélyednek. Isten iránti szeretete abban a finom szeretetben fejezõdik ki, amellyel “Krisztusnak szolgál a tagjaiban”, de e tagokat azzal a szeretettel szereti, amellyel Krisztus szerette õt. Mindeneket Istenért szeret, aki maga a szeretet. Önmagát úgy írja le, mint aki Isten sátorában áll, “magával ragadja egy belsõ muzsika és annak csodálatos összhangja”, amelytõl a test és a vér háborgása elcsendesül, és “az Isten házába vivõ útra vezérli”. Azt azonban tudja, hogy az elragadtatás csak egy pillanatig tart, ezért sóhajtozik törékeny testének terhe alatt, és mégis szárnyal a remény. Gyakran mondta: “Menj és énekelj, mert Isten áll ennek az útnak a végén!”
Ezek ennek a rendkívüli embernek a lényeges vonásai, akirõl tudnunk kell, hogy lehetetlen formulákba szorítani, mert sokkal gazdagabb minden formulánál; túlságosan õszinte és lebilincselõ ahhoz, hogy meg ne bocsátanánk neki korlátait és túlzásait.
Victorius Vitensis az 5. század végén tanúskodik arról, hogy Szent Ágostont Hippóban augusztus 28-án temették el. Rómában legkésõbb a 8. század óta ezen a napon ülik ünnepét.
A keresztény ókor kimagasló egyháztanítója különösen akkor válik vonzóvá, amikor felfedezzük, hogy milyen sokban hasonlítunk hozzá mi, mai emberek. Személyének varázsa: fáradhatatlanul kutató és töprengõ elméje, boldogságvágya és az igazság utáni szomjúsága fõleg a Vallomásokban mutatkozik meg. Õ, aki megfogalmazta a sokszor idézett tételt: “Nyugtalan a mi szívünk, mert csak Istenben talál nyugodalmat”, a megtérése elõtti idõrõl így ír: “Mindig lázadoztam, sóhajtoztam és sírtam, indulatba jöttem, és nem találtam sem békét, sem megoldást. Megtépett, vérzõ szívet hordoztam a keblemben, amely nem talált nyugalmat, de még helyet sem leltem, ahol nyugodtan lehajthattam volna a fejemet. A testi gyönyör, a játékok, az ének, a feldíszített termek és lakomák, az éjszaka örömei, de még a könyvek és a versek sem tudtak megnyugtatni. Minden ijesztett, még a világosság is. Mindent, ami hamis volt, iszonyatosnak találtam. Csak a sóhajtozás és a könnyek hoztak egy kis idõre enyhülést. Ó, Uram, hozzád kellett volna emelnem a lelkemet!”
A híres tanárt egyszer felkereste egyik honfitársa, a keresztény Ponticianus. Miközben beszélgettek, megakadt a szeme egy könyvön, amely ott hevert Ágoston asztalán: Szent Pál levelei voltak. Ponticianus szerencsét kívánt e levelek olvasásához, majd szemmel látható lelkesedéssel mesélte Ágostonnak, hogy két trieri barátja hogyan tért meg a kereszténységre Szent Antal életrajzának olvasásától. Ágoston lelkében felviharzott az indulat. Alighogy a látogató elhagyta a házat, megragadta barátjának, Alypiusnak a karját és azt mondta neki: “Hallottad ezt, Alypius? A tanulatlan szerzetesek a pusztában fölkelnek, és belépnek a mennyek országába, mi pedig a tudományunkkal egyetemben nyomorult szenvedélyeinkben fetrengünk!” Azzal kirohant a kertbe, levetette magát a földre egy fügefa alatt… és ekkor hallotta meg azt a gyermekhangot, amely elindította a megtérését.
Egy beszéde, amelyet a püspökké szentelése évfordulóján mondott, elárulja, hogy mennyi gondja volt, és mi mindent kellett tennie a pásztornak a nyájáért: “A lázítókat dorgálni, a kislelkûeket vigasztalni, a gyengéket ölbe venni, az ellenfelekkel megküzdeni, a rágalmazóktól óvakodni, a tudatlanokat tanítani, a resteket serkenteni, a vitatkozó kedvûeket fékezni, a beképzelteket kijózanítani, a kötekedõket megbékíteni, a szegényeken segíteni, az elnyomottakat kiszabadítani, a jókat bátorítani, a rosszakat elviselni, és – ó – mindenkit szeretni… Újra meg újra prédikálni, vitatkozni, inteni, építeni, mindenki számára készen állni – nagy teher, nyomasztó és fáradságos munka. Senki nem kívánhatja annyira a gondoktól és fáradalmaktól való szabadulást, mint én. Hiszen nincs annál szebb és kívánatosabb, mint távol minden lármától Isten titkait kutatni… Mondhatom: Mi hasznom abból, hogy untatom az embereket, és figyelmeztetem a rosszakat: ezt ne tedd, azt jól tedd, hagyd abba ezt!? Mire jó, hogy mindenkiért felelõsnek érzem magam? De ez az evangélium, amely engem megrettent.”
Egyszer a püspök prédikáció közben hirtelen elvesztette a gondolatmenet fonalát, és egész más irányban folytatta beszédét, mint eredetileg tervezte. Mikor az asztalnál ez szóba került, Ágoston úgy vélte, az Úr azért engedte meg ezt az emlékezetkihagyást, hogy az elõre meg nem fogalmazott mondatok valakinek különösen szóljanak a hallgatóságban. És valóban: nem sokkal késõbb jött valaki, egy kereskedõ, leborult Ágoston elõtt, és megvallotta, hogy eddig õ a donatisták hitét vallotta, de az elõbb elhangzott prédikáció második fele úgy meggyõzte, hogy visszatér a katolikus hitre.
Apró dolgokban is megnyilvánult, hogy milyen jó gyakorlati érzéke volt a lelkipásztorkodáshoz. Közös asztaluk lapjára ráíratta a következõt: “Ha valakinek a nyelve szívesen köszörülõdik távollévõk életén, az tudja meg, hogy ez az asztal nem neki való!” Amikor pedig Hippóban éhínség volt, beolvasztatta a templom arany felszerelési tárgyait, a kelyheket is, és eladva az aranyat az árával segítette a nyomorúságban lévõket, az oltárnál pedig fából készült kehellyel misézett, mondván: “az Úr vére is fán ontatott értünk!”
Ágoston kora történelmileg nyugtalan korszak volt: hanyatlása korát élte a római birodalom, az Egyházat pedig különféle tévtanítások osztották meg. Amikor Marinus hadvezér diktatúrát vezetett be Észak- Afrikában, Ágoston kihirdette, hogy az Egyház újra az üldözés állapotába került. Õ maga így írta le a helyzetet: “Akkoriban könnyen lehetett embert találni a rágalmazásra. Könnyen akadt valaki, aki bármit bizonyított, amit parancsoltak neki, ha megígérték, hogy ezzel megmentheti az életét. És egyetlen tanú vallomása alapján úgy távolítottak el embereket az útból, mintha közönséges gonosztevõk lettek volna.”
Ágoston a maga igaz tanításával különösen a donatisták szemében volt szálka. Fennen hirdették a szószékeiken, hogy üssék agyon Ágostont, mint egy farkast, mert zavarja a nyájat. Néhányszor útja közben rá is támadtak, hogy megöljék, de mindannyiszor sikerült megmenekülnie. Mikor azonban a donatisták zsinatra jöttek Karthagóba, alaptételének megfelelõen – gyûlöld a tévedést, de a tévedõ embert szeresd! – mérsékletre intette híveit: “Betegekkel van dolgotok! Begyulladt a szemük, ezért nagyon óvatos és gondos ápolásra szorulnak. Most senki nem keresheti a vitát, még csak nem is védheti a maga hitét vitatkozással, mert abból szikra pattanhat ki. Lehet, hogy azt mondjátok: ?Attól tartunk, hogy egyáltalán nem lehet segíteni ezen a bajon.? Megengeditek, hogy javasoljak valamit? Mi (a zsinati atyák) tárgyalunk értetek, ti pedig imádkozzatok értünk!”
Amikor 410-ben Alarich gót katonái elfoglalták Rómát, Észak- Afrikában is rémület tört ki. A keresztények azon keseregtek, Isten hogyan engedhette ezt megtörténni; a pogányok pedig elkeseredve mondták, hogy mindaddig, amíg Róma a maga isteneit imádta, nagy és sebezhetetlen volt, most pedig a keresztények miatt romlásnak indult. Ezek a panaszok arra indították Ágostont, hogy megírja De civitate Dei, “Az Isten városáról” címû mûvét. De ahelyett, hogy általános panaszba kezdett volna Róma pusztulása miatt, a hódítók iránti elismerésével indítja a mûvet: a régi háborús szokásoktól eltérõen ezek az észak felõl jött barbárok emberségesen bántak a keresztényekkel, és nem bántották azokat, akik a templomokban kerestek menedéket. De vajon a római kultúra, a római birodalom valóban olyan értékes, hogy vigasztalhatatlannak kell lenni a pusztulása miatt? A hagyomány úgy tudja, hogy Nagy Károly szívesen hallgatta, ha a De civitate Deibõl olvastak fel neki, és a szerzõ iránti elismeréstõl indítva egyszer elragadtatással így kiáltott: “Bárcsak volna tizenkét ilyen ember a birodalomban!” Alcuin pedig, a császár lelki tanácsadója, így válaszolt: “Felség, miért kívánsz te tizenkét ilyen embert, ha az ég és föld Ura megelégedett azzal, hogy egyetlen ilyen szentje legyen!”
Kérünk, Istenünk, újítsd meg Egyházadban azt a szellemet, amellyel Szent Ágoston püspököt eltöltötted, hogy mi is csak téged szomjazzunk, aki a bölcsesség forrása vagy, és téged keressünk, akitõl az égi szeretet származik!